الزامات اجرای سقف عرشه فولادی:

1 – ارتفاع ورق های فولادی ذوزنقه ای در این مقاطع به mm ۷۵ محدود میشود .
2 – تامین ضوابط دیافراگم صلب با توجه به ضوابط موجوددر فصل 12 آیین نامه ASCE7-05 و ضوابط موجود
دراستاندارد 2800 ایران الزامی است .
3 – حداکثر تغییر مکان مجاز ناشی از بار مرده حین اجرا به L/180 یا 20mm برای هر دهانه محدود میشود.
4 – حداکثر تغییر مکان مجازی ناشی از بار زنده بهره برداری به L/360 برای هر دهانه محدود میشود.
۵ – رعایت الزامات مربوط به بازشو در سقفها، براساس مبحث نهم مقررات ملی ساختمان الزامی است.

کلیات سقف عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی به صورت روش استفاده از ورق فولادی به عنوان قالب ماندگار و روش استفاده از ورق فولادی به عنوان المان کششی قابل اجرا است.

در روش قالب ماندگار از قابلیت مقاومت کششی ورق فولادی چشم‌پوشی می‌شود یعنی ورق فولادی در این روش باید قادر به تحمل بار ابزرآلات و نفرات و تحمل بار بتن خیس باشد. پس از خشک شدن و گرفتن بتن، نیازی به “دکفراژ” نیست و سقف برای همیشه و تا پایان عمر ساختمان پابرجا خواهد بود.

در این روش در مقاطع، آرماتورهای بیشتری به کار می‌رود تا در تحمل کشش مقاطع شرکت داشته باشند، این آرماتورها اصطلاحاً Longitudinal Reinforcemen (آرماتور طولی) نامیده می‌شوند، نتیجه‌ی این روش درگیر شدن بتون و ورق فولادی و عمل همزمان آن‌ها برای جلوگیری از بروز لغزش نسبت به‌هم است.

این نوع از طراحی به دلیل کاهش در میزان مصرف آرماتور مقاطع، یکی از باصرفه‌ترین طراحی‌های سقف عرشه‌ی فولادی است.

در روش قالب ماندگار، سقف عرشه فولادی از جنبه‎ی میزان لرزش، هیچ تفاوتی با سقف دال بتنی ندارد. فقط این روش نسبت به روش المان کششی حدود ۱۳ درصد هزینه‌ی بیشتری دارد.

اکثر مواردی که به عنوان لرزش سقف فولادی مطرح می‌شود مربوط به روش دوم یعنی روش المان کششی است که با رعایت موارد زیر در هنگام ساخت می‌توان لرزش غیر متعارف آن را برطرف کرد:

پس از اتمام اجرای سقف حداقل تا سه روز نباید هیچ‌گونه باری بر روی سقف قرار داده شود و نیز هیچ‌گونه رفت وآمدی نیز نباید در مدت ذکر شده بر روی سقف انجام شود.

از جنبه‌ی مصالح، نکته‌ی مهم، انتخاب ورق فولادی دارای آج در تمام سطوح آن می‌باشد تا باعث درگیر شدن کامل بتن بر سطح ورق فولادی شود، این امر لرزش سقف را تا حد زیادی کم می‌کند. ضخامت ورق‌ها باید بین ۲/۱ تا ۷/۰ باشد. هم‌چنین کیفیت گل‌میخ‌های به‌کار رفته از اهمیت زیادی برخوردار است راه‌های مختلفی برای تست گل‌میخ‌ها وجود دارد که یکی از آن‌ها نشکستن گل‌میخ در برابر ضربه‌ی چکش است.

از دیگر عواملی که رعایت نکردن آن باعث بروز لرزش می‌شود رعایت استاندارد طول دهانه‌هاست. فاصله‌ی استاندارد تیرهای فرعی و ارتفاع استاندارد بتن و استفاده از بتنی با عیار و اسلمپ استاندارد از دیگر مواردی است که باعث جلوگیری از لرزش نامتعارف می‌شود.

جنس و نمره و فواصل میل‌گردهای به کار رفته نیز عاملی تأثیرگذار در جلوگیری از امر فوق است. تمامی مواردی که ذکر شد از طریق مشاوره با مشاورین مجرب ما و با ارائه‌ی منابع استاندارد قابل توضیح با ذکر جزئیات فنی می‌باشد.

سقف عرشه فولادی در صورتی که طبق اصول و مصالح صحیح ساخته شود میزان لرزش کمتری از سقف حتی دال بتونی و سقف‌های مشابه خواهد داشت. ضوابط بسیار دقیقی برای محاسبه و کنترل فرکانس نوسان سقف عرشه‌ی فولادی وجود دارد و این سقف جزو کم لرزش‌ترین سقف‌ها در سطح جهانی محسوب می‌شود.

طریقه‌ی اجرای سقف عرشه فولادی، قابل تطبیق با حالات گوناکون و کاربری‌های مختلف است، یکی از اصلی‌ترین آن‌ها استفاده از ورق‌های فولادی گالوانیزه و ذوزنقه‌ای است.

در مرحله‌ی اول انتقال ورق‌های لازمه به محل ساخت‌ و ساز انجام می‌شود، لازم به توضیح است که میزان فضای مورد نیاز برای انبار کردن این ورق‌ها در مقایسه با مصالح سنتی بسیار کمتر است. هم‌چنین برخلاف مصالح سنتی و سنگین که انتقال آن‌ها مستلزم استفاده از برخی ماشین‌آلات خاص هستند، انتقال ورق‌های مذکور فقط از طریق نیروی انسانی و با یک بالابر معمولی به تمامی طبقات قابل انجام است.

مرحله‌ی بعدی شامل نصب گیره‌هایی هستند که حالت نر و مادگی دارند، در این مرحله با نصب گیره‌های مذکور، به دلیل سهولت آمد و شد، سرعت کار رفته‌رفته به طرزی تصاعدی افزایش می‌یابد، سپس نوبت به نصب برش‌گیرها (گل‌میخ‌ها) می‌رسد و نیز میل‌گردها کار گذاشته می‌شوند، نحوه‌ی این عملیات ساختمانی به این صورت است که برش‌گیرها ورق‌های قرار گرفته بر روی تیرها را در نقطه‌ی اتصال به‌هم متصل می‌کنند، نکته‌ی فنی این قسمت کاهش وزن عمومی سقف به خاطر استفاده از برش‌گیرها می‌باشد. با به اتمام رسیدن اتصال میل‌گردها نوبت به بتن‌ریزی می‌رسد عاملی که باعث سرعت بیشتر وسهولت بتن‌ریزی در هنگام اجرای سقف عرشه فلزی می‌شود، مربوط به ضخامت کم “دال”‌ها و مسطح بودن یک‌نواخت سطح کار است که این امر موجب خارج شدن سریع‌تر هوا و آسانی عملیات بتن‌ریزی می‌گردد. (توضیح این‌که “دال بتونی” قطعه‌‌ای سازه‌ای است که ضخامت آن نسبت به طول و عرضش خیلی کمتر است و اکثراً بارهای نقطه‌ی ثقل را تحمل می‌کند.)

استثنائات در اجرای سقف عرشه فولادی:

در اجرای سقف‌های عرشه‌فولادی تا دهانه‌های ۳ متر، نیازی به “شمع‌بندی ” نیست و برای دهانه‌های بیش از ۳ متر، یک تیر فرعی در وسط دهانه به‌کار گرفته می‌شود. کلاً در این شیوه شمع‌بندی جنبه‌ی استثناء داشته و در موقعیت‌های مکانی خاص به کار می‌رود به عنوان مثال در مورد دهانه‌هایی که شامل شفت آسانسور و تاور باشند.

از استثنائات دیگر در مورد شمع‌گذاری می‌توان به مواردی اشاره کرد که بخواهیم برخی از تیرهای فرعی را حذف کنیم و ایجاد شمع‌بندی موقت در آن قسمت خاص، از لحاظ زمان یا هزینه سریع‌تر و با‌صرفه‌تر تمام شود.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید: